Webbshopmeny

Köpinformation

LGJ Klätter & Högfjäll

Hej,
Vi har funnits sedan 1973 och sedan dess sålt klätterutrustning, först som traditionell postorder och sedan via denna webbshop. Här kommer information om de köp- och leveransvillkor som vi tillämpar.

Kontaktuppgifter

Adress: Klimpfjäll 114, Box 2008, 91298 Klimpfjäll
Tel: 0940-71039
Mobil: 073-8186584
Epost: klatterochhogfjall@telia.com
Organisationsnummer: 4212297339

Leveranser

Vi skickar normalt de varor som du beställt första vardag efter beställningen. Om någon vara är slut så kontaktar vi dig för att bestämma om senare leverans eller alternativ vara. Eventuella restnoterade varor skickas alltid fraktfritt.

Fraktsätt

  • Posten brev/skrymmande brev. Upp till 2 kg och med lägre värde. Lämnas i brevlåda eller aviseras, beroende på storlek.
  • DHL Service point. Över 2 kg eller för dyrare varor. Aviseras med SMS, uthämtas på DHL serviceställe.
  • DHL-paket eller Postens Företagspaket 16.00. Körs ut till företag.
  • Busspaket. Kan ge kort leveranstid för korta sträckor (t.ex. längs norrlandskusten).
  • OBS. Paket och aviserade brev ligger kvar hos utlämningsstället 14 dagar, därefter returneras de. Se nedan under outlösta paket.

Fraktkostnader

  • Köp över 1000 kr är alltid fraktfritt
  • Vid köp under 1000 kr kostar frakten 12-60 kr, beroende på vikt.  Fraktsättet är då oftast skrymmande brev.

Betalning

Fn. gäller följande betalsätt inom Sverige. (utrikes gäller förskottsbetalning)

  • Faktura. Betalning inom 14 dagar. Ingen fakturaavgift. Personnr krävs. Detta är vårt vanligaste betalsätt vid leveranser av lägre värde. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift och ev. ränta. Kreditprövning kan ske.
  • Postförskott. Kostar 30 kr. Vi förbehåller oss alltid att skicka mot postförskott till okända kunder, i så fall utan kostnadspålägg.
  • Förskottsbetalning är möjlig. Invänta i så fall orderbekräftelse med exakt summa och bankuppgifter från oss. Ger en fördröjning av leveransen om minst 1 dag.
  • Summering: De enda kostnader som kan tillkomma utöver varornas pris är frakt, max 60 kr samt ev. postförskott 30 kr (om du begärt detta). På köp över 1000 kr tillkommer normalt inga kostnader alls.

Outlösta paket

För varor som inte löses ut tar vi ut en kostnad för returfrakten. Det kan röra sig om upp till 200 kr. Om du ångrar köpet direkt efter beställningen, så bör du därför meddela oss detta direkt, så kanske vi kan hejda leveransen.

Ångerrätt

Enligt distanshandelslagen inom 14 dagar, men vi tar tillbaka varor åtminstone en månad efter köpet.
Returnerade varor måste vara oanvända och ev. lappar,  manualer och originalförpackningar ska skickas med. Använd inte originalkartongen som ytteremballage och klistra framförallt inte adresslappar od. på originalkartongen.
Det är du som tar ansvaret när en vara returneras till oss. Returer får EJ sändas mot postförskott ! 
 
Om du vill byta varan, så bekostar vi återfrakten. Vid ett rent återköp så betalar du själv returfrakten. När vi har mottagit och godkänt en retur så återbetalar vi hela beloppet som du betalat för varan. Vid fakturabetalning har du förmodligen inte betalat ännu, utan du får då en kreditnota för den returnerade varan.

Reklamationer

Reklamationsrätten gäller enligt lag upp till 3 år efter köpet. Den gäller fel som uppkommit vid produktionen eller att varan inte uppfyller de utlovade egenskaperna. Normalt slitage eller åldring av produkten är alltså inte en orsak till reklamation.
En reklamation ska göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Kontakta oss så vi kan komma överens om returfrakt mm. Vid giltig reklamation bekostar vi returfrakten.